Rondje Europa 2001

Na een maandje plannen, waarnaar toe deze vakantie en voor het eerst en grote trip met z´n tweeën viel de vertrekdag begin juli 2001.

In het voorjaar hadden we nog wel een MRO training gedaan in Lelystad met de Pan European Club om toch op zo´n grote vreemde motor even te wennen en om wat tips te krijgen van de anders deelnemers die al vaker een motorvakantie gedaan hadden.

De 1e stop hadden we gepland in Luxemburg naar aanleiding van een artikel in de Promotor, hierin stond een motorhotel beschreven dat gunstig gelegen was voor een tourtje in de omgeving van o.a. Berdorf dit is een woest gedeelte dat niet voor niets klein Zwitserland genoemd wordt.

Het hotel "Daytona" ligt net iets over de grens in Duitsland en wordt gerund door een Nederlands echtpaar waarvan de waard zelf een Harley rijdt, toen ik z´n motor zag en vroeg hoe oud die wel niet was (zag er perfect gerestaureerd uit) lachte hij als een boer met kiespijn en zei dat hij net 1 jaar oud was...........................

De route die in de omgeving te rijden is staat op www.promotor.nl en zal ook nog wel in het hotel te krijgen zijn.

Oh ja de biefstuk in het hotel is van wereldklasse en mocht het volgeboekt zijn dan heeft de waard nog enige adressen in het dorp waar overnacht kan worden met ontbijt in het hotel.

Wij troffen dit ook en sliepen in een prachtige kamer bij een oud dametje met uitzicht over het kasteel/ruïne en de verre omgeving, schitterend.

Oké op naar Grenoble, via mooie binnenwegen reden we naar het zuiden en bij Dion vonden we het welletjes dus weer uitkijken naar een hotel nou Dion leek wel op Las-Vegas schreeuwende reclameborden van de hotels, dus zoeken naar iets rustigers en dat vonden we oostelijk van Dion midden tussen de bourgogne velden.

In het plaatsje st.Nicola logeerden we in un chambre de hôtel een soort bed&breakfast maar dan in Frankrijk, het gehucht stelt niet veel voor maar ziet er wel heel fleurig uit.

Op naar Grenoble, waar we overnachten in een hotel waar 30 jaar niets aan gedaan was maar ja als je slaapt zie je toch niks en het is maar voor 1 nacht dus gauw vergeten en via ´l-alpe de Huez over prachtige bergweggetjes naar Briançon, de bedoeling was om via Barcelonette naar Castellane te rijden maar een steenlawine had de weg verspert en dus moesten we terug en via Gap en de route Napoleon via Sisteron naar Castellane.

Dit hotel was een fractie beter maar hield ook niet over maar de gorges du Verdon zijn een motor paradijs.

Lekker gezwommen in het lac du ste.Croix dat echt net zo groen is als op de foto.

Via Montecarlo naar Italië vanwaar we eerst naar Pisa wilden maar de tropische temperaturen deden ons weer naar de bergen verlangen 36° in Genua is niet echt lekker op de motor, dus de plannen gingen op de helling en op naar het Gardameer.

Kijk trouwens in Italië erg goed uit voor snelheidscontroles deze zijn behoorlijk gepeperd, onze bon was voor dezelfde snelheidsoverschrijding 6 x zo hoog als in Oostenrijk.

Ons "Penthouse" bij Rafa was het beste appartement van de hele vakantie een zitkamer met 2 sofa´s tv keuken met magnetron en een grote ventilator voor enige verkoeling want hier was het ook heet puf puf maar het Gardameer was heerlijk zo´n 28°

Dus dit is echt een aanrader gelegen op de weg van Desenzano naar Salo op ¾ van Desenzano zie je rechts een kerk staan hiernaast is Il Nido gerund door Engelsen en een zeer goede keuken.

Op weg naar Venetië besloten we onderweg even te pauzeren, Joyce zei hé pap kijk nog een Pan, en ook uit Nederland, en binnen kwamen we Annie en haar man tegen en die had ik ook al ontmoet tijdens de Zwartewoud en Sauerland tour, klein wereldje toch.

Samen hebben we die dag Venetië gedaan, rondvaart, piazza, doges enz.

leeuw met Pan European logo, toen al..............

Na een dag of 4 dobberen in het Gardameer gingen we langs de westkant omhoog langs die schitterende bergweg richting Riva door tunneltjes en constant uitzicht op het meer, halverwege stond er een jongen op de weg met een vlag en met wat spaghetti-engels begrepen we dat er een steenlawine was geweest en het zou 20 minuten duren om de brokken op te ruimen.

Tijdens het wachten even tijd voor een praatje en wat foto,s met al die andere genieters.(Kawasaki Vulcan)

Na Riva en Trento ging het via de passo di Pordoi naar Arabba vlak bij Cortina di Ampezzo.

De Pordoi was eindeloos d.w.z. in de regen en hagel kwam er geen einde aan al die haarspeldbochten in de zon zal het best genieten zijn maar nu waren we blij dat we in het hotel de whirlpool in konden om te ontdooien, maar de volgende dag was het weer gelukkig al weer een stuk beter.

Na enige mooie Dolomieten tourtjes gingen we naar Serfaus in Oostenrijk, omdat we daar met wintersport geweest waren maar in de zomer is het hoofdzakelijk wandelen geblazen.

Maar de rit er naar toe was prachtig via de silvretta hochalpenstrasse en de Jausenpas over de Timmelsjoch met tussen door een lunchpauze in st.Leonhard waar alleen maar motorrijders leken te komen dit was qua motorrijden toch wel een hoogtepunt in onze vakantie.

Na al dit bergspektakel was het besluit van onze vakantie in het zwartewoud bijna een anticlimax in hotel zur Linde in Alpirsbach maar onder de genoemde lindeboom hebben we toch nog heel gezellig met een paar BMW 1100RT rijders uit Nederland een paar dagen doorgebracht en het Hefe weissenbier smaakt hier toch het lekkerste.